Autor Wiadomość
stoper
PostWysłany: Pią 7:48, 03 Lip 2009    Temat postu: Nauczyciel ma przerąbane

http://praca.wp.pl/kat,18453,title,Nauczyciel-ma-przerabane,wid,11269468,wiadomosc.html


Nie ma co zazdrościć belfrom długich wakacji, bo uczenie cudzych dzieci to prawdziwy horror. Trzy czwarte nauczycieli uważa, że nie są motywowani do poprawy jakości swojej pracy. A w 60 proc. szkół złe zachowanie małolatów jest przyczyną przerywania lekcji.

Warunki pracy w szkole są bardzo ciężkie – wynika z raportu OECD i Komisji Europejskiej. Ponad 90 proc. pedagogów w Australii, Belgii (Wspólnocie Flamandzkiej), Danii, Irlandii i Norwegii nie spodziewa się żadnej nagrody w razie podwyższenia przez siebie jakości nauczania. W Bułgarii i w Polsce nauczyciele są mniej pesymistyczni, ale mimo to prawie połowa nie widzi żadnych zachęt do doskonalenia się. Brakowi systemu motywowania towarzyszy zwykle brak systematycznej oceny nauczycieli, którzy nie otrzymują nawet informacji zwrotnych na temat ich pracy. Na ten problem zwraca uwagę ponad 25 proc. Na dodatek coraz trudniej w szkole o prawdziwych fachowców. przedstawicieli oświaty w Irlandii i Portugalii, 45 proc. w Hiszpanii i 55 proc. we Włoszech. Średnio 38 proc. uczestników sondażu pracuje w placówkach, w których brakuje wykwalifikowanej kadry. W Polsce problem ten dotyka jedynie 12 proc. szkół. W Turcji ten odsetek wynosi aż 78 proc.

Rozwydrzone dzieciaki

A wsparcia belfrzy potrzebują jak kania dżdżu, bo dzieciaki dają im nieźle popalić. Jak jest z tym w Estonii, we Włoszech, na Słowacji i w Hiszpanii? Ponad 70 proc. tamtejszych nauczycieli gimnazjów pracuje w szkołach, w których złe zachowanie uczniów na lekcjach w „pewnym zakresie” lub „znacznie” zakłóca proces nauczania. Średnio 13 proc. czasu spędzanego w klasie respondenci tracą na utrzymanie dyscypliny. Nieco lepiej jest z tym w Bułgarii, Estonii, na Litwie i w Polsce, gdzie statystycznie co dziesiąta minuta przeznaczana jest na pacyfikowanie rozwydrzonych małolatów. Inne czynniki zakłócające wciskanie dzieciakom wiedzy to: nieobecności uczniów (46 proc.), ich spóźnienia (39 proc.), bezczelność i przekleństwa (37 proc.), a także zastraszanie lub zniewagi adresowane do kolegów i koleżanek (35 proc.).

Warunki pracy do poprawy

Sekretarz generalny OECD Angel Gurría mówi, że badanie wskazuje, iż zarządzający systemem edukacji mogliby w większym stopniu wspierać nauczycieli i wpływać na poprawę wyników uczniów. Ján Figel', komisarz ds. kształcenia, szkolenia, kultury i młodzieży, dodaje: – W UE pracuje około 6,25 mln nauczycieli, którzy powinni otrzymać wszelką pomoc ze strony władz edukacyjnych, tak aby mogli nauczać w sposób odpowiadający szybko zmieniającym się warunkom w szkolnych klasach. Wymaga to determinacji i zaangażowania twórców polityki we wspieranie nauczycieli, nie tylko poprzez zapewnianie im szkoleń, ale także przez poprawę ich warunków pracy.

Anna Jagodzińska

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group