www.dobrynauczyciel.fora.pl
sprawy nauczycieli
FAQ  ::  Szukaj  ::  Użytkownicy  ::  Grupy  ::  Galerie  ::  Rejestracja  ::  Profil  ::  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  ::  Zaloguj


Epidemia bardzo chorych uczniów na matmę...

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.dobrynauczyciel.fora.pl Strona Główna » Przedmioty ścisłe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
A
Aktywny uzytkownik



Dołączył: 21 Mar 2008
Posty: 87
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Centralna Polska

PostWysłany: Wto 22:24, 03 Cze 2008    Temat postu: Epidemia bardzo chorych uczniów na matmę...

Dziennik Polska


Epidemia bardzo chorych na matmę .Małgorzata Moczulska03.06.2008,

Jak sobie ułatwić maturę z matematyki, która za dwa lata będzie obowiązkowa?
„Powiedz, że myli ci się 6 z 9 i nie umiesz tabliczki mnożenia” – to tylko jeden z wielu wpisów umieszczanych na szkolnych forach internetowych. Uczniowie niczym fachowi psycholodzy wymieniają się informacjami o dyskalkulii – zaburzeniu porównywanym z dysleksją.
Uczeń z tym rodzajem zaburzenia zdolności matematycznych nie jest w stanie nauczyć się tabliczki mnożenia, ma kłopoty z zapisywaniem i odczytywaniem liczb, zwłaszcza takich, gdzie występuje więcej niż jedno zero, myli znaki matematyczne i niektóre cyfry.

– Szacujemy, że problem może dotyczyć nawet kilku tysięcy licealistów – mówi Nina Nowińska z ogólnopolskiego zespołu psychologów oraz pedagogów ds. dyskalkulii, który powstał w krakowskim ośrodku Polskiego Towarzystwa Dysleksji. Specjaliści szacują, że dyskalkulia dotyka ok. 2 mln Polaków.

Ale to, co dla jednych uczniów może być rzeczywistym problemem, innym wydaje się sposobem na łatwiejsze zdanie matury. Zaburzenie, o którym jeszcze kilka lat temu mało kto w Polsce słyszał, od kilku miesięcy jak epidemia ogarnia przyszłych maturzystów.

Poradnie psychologiczno-pedagogiczne odnotowują nawet o połowę więcej chętnych do uzyskania zaświadczenia o dyskalkulii niż rok temu. Tak jest na przykład w wrocławskim oddziale Polskiego Towarzystwa Dysleksji.

– Przybywa nam pacjentów. Coraz częściej otrzymujemy też telefony z zapytaniem, ile kosztuje wydanie zaświadczenia o dyskalkulii – mówi Beata Graczyk z oddziału. – Dzwonią nie tylko licealiści, ale też ich rodzice.

Jej zdaniem tylko część pacjentów rzeczywiście cierpi na matematyczne zaburzenia. U innych kłopoty z matematyką wynikają ze słabego poziomu nauczania tego przedmiotu przez szkoły lub problemów emocjonalnych uczniów, np. lęku.

Zdaniem Graczyk uczniowie wzajemnie wprowadzają się w błąd, informując na internetowych forach o łatwości uzyskania orzeczenia. W rzeczywistości każdy pacjent musi wypełnić specjalistyczne testy, dzięki którym można określić, czy naprawdę cierpi na dyskalkulię.

Graczyk podkreśla, że również nadzieje na uniknięcie konieczności zdawania matematyki mogą być płonne, bo jeszcze nie wiadomo, z jakimi przywilejami będzie wiązać się uzyskanie orzeczenia.

Centralna Komisja Egzaminacyjna na razie nie zdecydowała, czy dyskalkulicy będą mieć takie przywileje, jakie przysługują od kilku lat dyslektykom. Ci ostatni podczas matury mają więcej czasu na rozwiązanie zadania i są oceniani ulgowo. Urzędnicy z CKE dopiero zapoznają się z wnioskiem Polskiego Towarzystwa Dysleksji o podobne ulgowe traktowanie uczniów z zaburzeniami matematycznymi.

– Ci uczniowie muszą dostać na obowiązkowym egzaminie przywileje. Niestety, symulanci, którzy ustawiają się w kolejkach po zaświadczenia, nie ułatwiają nam pracy – mówi Nowińska.

Jej zdaniem symulanci sprawiają, że na problem wielu patrzy z przymrużeniem oka. Potwierdzają to rodzice uczniów z zaburzeniem.

– Kilku kolegów mojego syna było w poradni, by spytać, czy też mają szansę na orzeczenie – mówi Ewa Rychlińska ze Świdnicy. – Uważają, że to świetny sposób na przebrnięcie przez liceum.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
anmar




Dołączył: 27 Wrz 2008
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: tam gdzie jest praca
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Sob 0:46, 27 Wrz 2008    Temat postu:

Przecież większość nie ma dysleksji, dysgrafii czy dyskalkulii tylko dyslenistwo.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Magda




Dołączył: 09 Maj 2008
Posty: 23
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Kobieta

PostWysłany: Sob 13:26, 27 Wrz 2008    Temat postu:

Masz rację. To samo dzieje się ze zwolnieniami z wf. Ja mam klasę inwalidów (45% zwolnionych na cały rok szkolny Laughing )

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
sosinska




Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Kobieta

PostWysłany: Czw 18:07, 29 Wrz 2011    Temat postu:

anmar napisał:
Przecież większość nie ma dysleksji, dysgrafii czy dyskalkulii tylko dyslenistwo.


Czepiając się: powinno być dyspracowitość lub coś w tym guście Twisted Evil Nikt nie mówił że postęp przyniesie ze sobą same zalety, zwłaszcza w przypadku ślepego kalkowania rozwiązań innych.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez sosinska dnia Czw 18:07, 29 Wrz 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Prometeusz
Administrator



Dołączył: 15 Mar 2008
Posty: 263
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: podkarpackie
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 18:57, 29 Wrz 2011    Temat postu: Dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia ---leczenie

Dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia

Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu. Specyficzność ta nie polega na tym, że dziecko gorzej, wolniej się rozwija, ale na tym, że rozwija się i myśli inaczej. Postrzega ono świat w zupełnie inny sposób niż większość z nas, w tym także świat liter, liczb, dźwięków – czyli cały świat szkolnej edukacji.
Osoby z dysleksja próbują wyobrazić sobie jak wygląda nasz „prawidłowy” świat, używają różnych sposobów, żeby poradzić sobie w szkole i nie odstawać od pozostałych uczniów. Uczą się o wiele więcej, żeby osiągnąć to co nam przychodzi bardzo łatwo. Utrzymujące się przez dłuższy czas trudności w czytaniu i pisaniu u tych dzieci mogą powodować powtarzanie klasy, a niekiedy przeniesienie do szkoły specjalnej. Ponadto wywołują one objawy nerwowości i niekorzystne przejawy w sferze emocjonalnej. W trudniejszych przypadkach zaburzeń osobowości (ucieczki z domu, wagary) może dojść do konfliktów z prawem. Podejmuje się wiele prób, żeby zbadać problem jaki jest wytworzony u osób, których dotknęła dysleksja.
W ostatnich latach, coraz więcej danych wskazuje na to, że przyczyną wspomnianych dysfunkcji są deficyty w zakresie centralnego przetwarzania spostrzeżeń, które normalnie przebiegają automatycznie. Jednak gdy automatyzacja nie jest prawidłowa, osoby cierpiące z powodu tych deficytów zaczynają stosować strategie kompensacyjne. Takie działania pochłaniają mnóstwo energii. W rezultacie większość dzieci z problemami w uczeniu się jest całkowicie wyczerpanych na długo przedtem, zanim się skończy dzień szkolny. Większość energii jest zużywana na niepotrzebną kompensację.


Najnowsze badania potwierdzają, że dysleksja jest przyczyną zaburzenia ośrodkowego przetwarzania bodźców słuchowo – wzrokowych i motoryki. Około 10 – 15% dzieci w wieku szkolnym, mimo przeciętnej bądź ponadprzeciętnej inteligencji, ma poważne trudności w nauce.
Doświadczenie pokazuje, że samo zwiększenie ilości ćwiczeń w czytaniu i pisaniu jest metodą mało efektywną. W taki sposób walczymy tylko z objawami bagatelizując przyczyny – źródło problemu.



Niemiecki ekspert z dziedziny komunikacji Fred Warnke bazując na wieloletnim doświadczeniu pracy z dziećmi dyslektycznymi opracował metodę diagnozowania i treningu funkcji podstawowych poprzez 14 kroków. Metodą Warnkego leczymy dysleksję poprzez usunięcie jej przyczyn i dzięki temu metoda ta jest zdecydowanie skuteczniejsza niż leczenie tylko jej objawów.

O dysleksji możesz obejrzeć film na stronie Media o...
Metoda Warnkego w leczeniu dysleksji i innych trudności w nauce

Okres szkolny jest czasem wielu wyzwań dla młodego człowieka. Nauka i wymagania ze strony nauczycieli i rodziców mogą stwarzać trudności uczniom. Pojawiające się problemy w sprostaniu oczekiwaniom otoczenia wywołują u dzieci silny stres. Ten stan napięcia staje się szczególnie dokuczliwy dla dzieci, które cierpią na zaburzenia procesu uczenia się. W takim przypadku bardzo istotna jest odpowiednia diagnoza problemu oraz dostosowanie metod pomocy dziecku tak, by mogło komfortowo czuć się w trakcie zajęć lekcyjnych.

Co to znaczy „uczyć się”?

Jeśli u dziecka zostanie zdiagnozowane zaburzenie – dysleksja, wtedy warto skorzystać z nowoczesnych metod wspomagającychrozwój dziecka. Sposobem na dotarcie do przyczyny i wyleczenia problemu jest metoda Warnkego.

Według jednej z definicji uczeniem się możemy nazwać zdobywanie wiedzy, co w efekcie prowadzi do wykształcania nowych umiejętności, nawyków i zdolności. Uczyć się można w różny sposób. W szkole dzieci uzyskują wiedzę zapamiętując informacje przekazywane przez nauczycieli, wykonując odpowiednie ćwiczenia i stosując się do zaleceń. Innymi sposobami przyswajania wiedzy jest obserwacja i naśladowanie osób dorosłych przez dzieci. W ten sposób uczą się one konkretnych zachowań i reakcji, adekwatnych do zaistniałej sytuacji.

Każdy człowiek od momentu narodzin uczy się nowych rzeczy. Poznając swoje środowisko, przyswajając język i zdobywając doświadczenie wciąż udoskonala swoje umiejętności i zdobytą wiedzę. Szkoła ma na celu wspomagać proces uczenia się i motywować uczniów do zdobywania coraz większej wiedzy i poznawania otaczającego ich świata. Jednak niektóre dzieci, mimo wysokiego poziomu inteligencji i prawidłowego rozwoju, mają większe problemy w radzeniu sobie z nauką szkolną niż ich rówieśnicy.

Kiedy możemy mówić o zaburzeniach?

Termin „zaburzenie” pojawia się w wielu problemach funkcjonowania ludzkiego ciała i umysłu. Zaburzeniem może być fizyczna oraz/lub psychiczna niezdolność człowieka. W przypadku zaburzeń uczenia się mówić możemy o problemach dziecka związanych z przyswajaniem informacji i nabywaniem nowych umiejętności.

Dysleksja jest problemem, który dotyka co dziesiąte dziecko, bez względu na jego pochodzenie, status ekonomiczny rodziny czy poziom inteligencji. To zaburzenie związane jest ze specyficznym funkcjonowaniem mózgu młodego człowieka, przez co widzi on otaczający go świat w sposób odmienny od reszty rówieśników. Dysleksja wywołuje poważne problemy z pisaniem i czytaniem u dzieci, przez co mają one trudności z odpowiednim przyswajaniem informacji i kształtowaniem nowych umiejętności.

Naukowcy doszukują się przyczyn powstawaniazaburzeń uczenia sięu dzieci w podłożu genetycznym lub anomaliach lub uszkodzeniach mózgu. Z powodu braku przekonujących dowodów nadal nie można jasno określić, gdzie leży przyczyna powstawania tych zaburzeń. Bardzo istotna jest natomiast diagnoza stanu małego pacjenta.

Diagnoza zaburzeń procesu uczenia się

Odpowiednio zdiagnozowany problem pozwala dostosować metody leczenia tak, by zmaksymalizować ich efekty. Problemami, z jakimi borykają się uczniowie są m.in. dysleksja, dysgrafia i dyskalkulia. Zaburzenia te powodują poważne trudności w nauce, przez co mogą wywoływać także problemy psychiczne u młodego człowieka.

Niezdiagnozowane zaburzenia uczenia się mogą być przyczyną nieprzyjemności w szkole oraz trudności z samodzielną nauką. Niskie wyniki mimo dużego zaangażowania mogą wpływać na zmniejszenie się motywacji i rezygnację z dalszych starań. Powstający w wyniku zaburzeń uczenia się stres może prowadzić do wycofania się dziecka z aktywności szkolnych, ale także społecznych.

Powoduje to zamykanie się dziecka w świecie własnych przeżyć i utratę wiary we własne możliwości.
Jeśli dziecko przejawia trudności w nauce, mimo zaangażowania i starań, warto byłoby zgłosić się na wizytę w poradni zajmującej się diagnozą problemów w uczeniu się. Większość dzieci z dysleksją jest całkowicie wyczerpanych na długo przedtem, zanim skończy się dzień szkolny. Większość ich energii jest zużywana na niepotrzebną kompensację.

Zdiagnozowanie zaburzenia i zastosowanie odpowiednich metod pomocy może znacząco wpłynąć na poprawę samopoczucia dziecka, ale także na jego wyniki w szkole.
Metoda Warnkego w leczeniu problemów z nauką

Wraz z postępem technologicznym i coraz szerszą wiedzą na temat procesów zachodzących w ludzkim mózgu, zmienia się także pogląd na zaburzenia uczenia się oraz metody ich leczenia. Wciąż popularnym sposobem pomocy dziecku z problemami jest zwiększenie ilości treningów czytania, pisania czy zadań matematycznych. Dodatkowe obowiązki mogą stwarzać kolejne trudności dziecku, które z racji swojego problemu narażone jest na duży stres.

Nowoczesne metody pozwalają nie tylko zlokalizować źródło problemu i zniwelować objawy, ale przede wszystkim zapewniają poprawę funkcjonowania dziecka w szkole. Metoda Warnkego jest sposobem dotarcia do podłoża problemu i pracy nad poprawą sytuacji dziecka. Terapia metodą Warnkego jest intensywna i składa się z kilku elementów.

Rozpoczyna się diagnostyką czynności poznawczych, oceniającą zakres automatyzacji przetwarzania sygnałów spostrzeżeniowych. Zdiagnozowanie zaburzeń uczenia się pozwala przejść do kolejnego etapu – rozpoczęcia spotkań terapeutycznych. Po dokładnym poznaniu problemów ucznia można rozpocząć ćwiczenia praktyczne, które prowadzone są w oparciu o indywidualnie opracowane programy treningowe i zalecenia terapeutyczne. Terapię stanowią treningi 8 funkcji podstawowych, treningi lateralne synchronizujące pracę półkul mózgowych oraz treningi literowania wzrokowego.

Oprócz pracy z terapeutą dziecko wykonuje także odpowiednie ćwiczenia samodzielnie, w domu z wykorzystaniem sprzętu Brain Boy Uniwersal. Ważnym atutem terapii jest jej atrakcyjna forma, przypominająca bardziej zabawę niż pracę, motywująca dziecko do osiągania coraz wyższych wyników treningowych.

Terapia metodą Warnkego wpływa na prawidłowy rozwój procesów poznawczych i dostarcza efektywnych strategii uczenia się. Wyrównując deficyty w zakresie centralnego przetwarzania informacji, które pojawiają się na etapie wczesnego dzieciństwa, daje solidną podstawę do osiągnięcia sukcesów w nauce na każdym etapie życia. Przez skuteczne usunięcie źródła trudności, osiągnięte wyniki terapii są trwałe.


[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Prometeusz dnia Czw 18:58, 29 Wrz 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
wielki_edukator




Dołączył: 18 Kwi 2014
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 10:01, 18 Kwi 2014    Temat postu:

Magda napisał:
Masz rację. To samo dzieje się ze zwolnieniami z wf. Ja mam klasę inwalidów (45% zwolnionych na cały rok szkolny Laughing )


No to w sumie powinnaś mieć łatwe i lekkie zajęcia, skoro niemal połowa w nich nie uczestniczy. U mnie na matematyce nie ma tak dobrze Razz. Ciężko bywa głównie wtedy, gdy po kartkówkach, przychodzą rodzice i się żalą, że przecież ich dziecko jest zdolne, dużo się uczy tylko niestety cierpli na dyskalkulię Laughing

Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Eliza.Eliza




Dołączył: 15 Maj 2017
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pon 13:22, 12 Cze 2017    Temat postu:

Ja proponowałabym znaleźć po prostu dobre materiały, z których można się uczyć. Z zadaniami rzeczywiście zróżnicowanymi pod kątem trudności i podzielonymi na sensowne działy o takiej długości, by wymagać odpowiednio dużo, ale nie zamęczyć. Trafiłam jakiś czas temu na [link widoczny dla zalogowanych] zaryzykowałam i rzeczywiście zbiory są bardzo fajne. To, że przypadły do gustu mnie to nic dziwnego Razz ale spodobały się też uczniom

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.dobrynauczyciel.fora.pl Strona Główna » Przedmioty ścisłe Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
  ::  
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group   ::   template subEarth by Kisioł. Programosy   ::  
Regulamin